TERVETULOA SUOMEN LASIMUSEON BLOGIIN!

Poikkeuksellisina aikoina museoilla on ollut usein poikkeuksellinen merkitys yhteiskunnassa. Yhteisöllisyyden ja yhteisen muistin tärkeys on koettelevina aikoina ymmärretty. Kulttuurimaailman suunnannäyttäjänä nykyaikainen museo edustaa edelleen kollektiivista omistajuutta ja korostaa kansallisen ylpeyden ja historian merkitystä. Kulttuurin tärkeys meille kaikille on huomattava; kulttuuri antaa elämäämme sisältöä ja syvyyttä.

Alvar Aallon Savoy-maljoja kokoelmanäyttelyssä

Museon kokoelmavaraston aarteita

Tänä keväänä museot ympäri maailman ovat suljettuina, mutta moni tarjoaa kävijöille mahdollisuuden virtuaalivierailuun ja muuhun virtuaaliseen toimintaan. Suomen lasimuseo on ollut suomalaisen museokentän digitaalinen uranuurtaja ja esitellyt kotisivuillaan jo pari vuotta perusnäyttelyä ja osaa kokoelmista virtuaalisesti, sali salilta. Lisäksi museo on tallentanut videona lasinpuhallusta, jota on aina vaikuttava kokemus katsella.

Kevään aikana olemme myös avanneet blogin, jossa te kävijät pääsette lähemmäs lasiesineiden maailmaa. Kerromme teille omista merkittävistä esineistämme, avaamme tarinoita esineiden ja suunnittelijoiden takana ja tutustutamme henkilökuntaamme. Me museolla pääsemme tutkimaan esineitä, joilla on paitsi historiallista myös laadullista ja taiteellista merkitystä. Niiden kautta kykenemme tutustumaan tarkemmin menneisyyteen ja toisaalta voimme oppia uutta taiteesta ja ilmaisuvoimasta. Lasi on materiaalina vaikuttava – sen herkkyys tekee siitä vaikeasti käsiteltävän ja se on aina yhtä yllättävästi samanaikaisesti kestävä ja hyvin hauras.

EGS:in näyttely suuressa salissa keväällä 2020

EGS:in lasitaidetta

Miksi lasiesineet sitten ovat niin mielenkiintoisia? Mitä yhteistä löydämme, katsellessamme ja käyttäessämme niitä? Kansallisesti me jaamme yhteisen muotokielen ja esinehistorian, jota koemme paitsi museonäyttelyissä myös kodeissamme. Yhteenkuuluvuus esineisiin ja niiden merkitykseen avautuu tavalla, jota voi parhaimmillaan kutsua hyvin henkilökohtaiseksi. Tällaisia ovat esineet, jotka liittyvät meistä suurimman osan elämään; Aallon Savoy, Wirkkalan Ultima Thule, Franckin Kartio, Stillin Grapponia, Tynellin Aitanlukko, Sarpanevan Marcel, Toikan linnut, vain muutamia mainitakseni.

Tämän päivän lasitaiteilijat ovat puolestaan kyenneet uudistamaan käsityksemme perinteisestä lasinpuhalluksesta. Muodot ovat uudenlaisia; teoksista on tullut veistoksia, joita tulee myös koskettaa. Nuoret taiteilijat inspiroituvat ympäröivästä maailmasta uudenlaisella tavalla – teosten taustalla vaikuttavat eivät vain luonnonmuodot, mutta myös modernin elämän ilmentymismuodot. Lasitaide hämmästyttää, opettaa ja avaa silmämme kohtaamaan yllättäviäkin asioita. Siksi me museolla olemme myös erittäin iloisia siitä, että voimme osaltamme olla mukana nykylasitaiteen tunnettuuden edistämisessä.

Tervetuloa siis blogiimme, tavataan täällä!

Kokoelma-amanuenssi Johanna Lindfors

Kuvat: Johanna Lindfors